2008/05/09

لغة الحوار






لغة الحوار هيا أهم عامل لنجاح طرفين في أي علاقة مهما كانت علاقتهم مرتبطين أو متجوزين أو مخطوبين أو عاشقين

السكوت بيفشل علاقات كتيير
يعني إيه المشكلة لما الواحدة لما تشوف من حبيبها حاجة مش عاجباها أو هو عمل حاجة تضايقها , إيه المشكلة لما تقوله إنت عملت كذا وكذا وده ضايقني , بدل ما تكتم في نفسها وتشيلهاله وممكن تكون أصلا فهمت الموضوع غلط , فلما تقوله أو تنبهه مش هيعمل كده تاني , أو هيوضحلها سوء الفهم اللي حصل.
والعكس بالنسبة للولد بدل ما يمشي ويبعد ويسيبها في الأخر علشان بتعمل حجات مش عاجباه أو شافها بتكلم حد , طب ما تسألها يا أخي , أقعد معاها , حاورها , شوف قلبها مع مين , شوف هتقولك إيه , ولو طلعت شكوكك صح وهيا قالتلك كده بلسانها , مش حد من صحابها أو صحابك, إبقي إبعد وإعمل اللي إنت عايزة.

أنا أعرف اتنين كانوا بيدوبوا في بعض دوبان وبيعشقوا بعض عشق , والولد ده بصراحة كان في بنت تانية ميتة عليه وهو مش بيحبها , فقررت إنها متخلهمش يتهنوا ببعض , فراحت جابت خاتم دبلة ولبسته , وقالت لحبيبته إنه خطبها وإن الفرح يوم كذا.
والغريبة إن حبيبته صدقتها بسبب إن البنت دي كانت علطول لازقاله في كل حتة وبطلع إشاعات وكلام إنه قالها وهيا قالتله , في حين إن كل ده مش مظبوط , بتوهم الناس اللي حوليها.
فطبعا مع كلام الناس ده كله ومع الدبلة وكده , حبيبته افتكرت إن الموضوع حقيقي رغم إنه صرحلها بحبه , وافتكرت إنه بيلعب بمشاعرها , قامت سابته وإختفت , سافرت لبلد تاني.
كل ده علشان متحاوروش مع بعض , وبعد الحادثة دي بحوالي 6 شهور , رجعت لبلدها وقابلته بالصدفة ولاقيته مش لابس دبلة في إيده ولا حاجة , فسألته , ففهم القصة , وقالها دي بنت مجنونة تقول اللي هيا عايزاها , بس مفيش في القلب غيرك يا حبيبتي.
والحمد لله إتجوزوا
بس تخيلوا إزاي علاقتهم كان ممكن تنتهي تماما بس إنه مفيش لغة حوار ما بينهم, بسبب إن البنت صدقت كلام الناس وكلام اللي حولينها , ومصدقتش قلبها وعقلها وروحها وحبيبها.
هتقولولي إيه الفيلم العربي ده بس صدقوني بيحصل , وبيحصل اكتر من كده كمان.

عشان كده ياريت ياريت ياناس
الحوااااااااااار

ليست هناك تعليقات: